יום חמישי, 18 בדצמבר 2014

החוק להגבלת שכר טרחה לגופים המסייעים - חדשות רעות לאזרחים

בתחילת  דצמבר אושרה בוועדת העבודה והרווחה הצעת חוק להגבלת שכר טרחה לגופים המסייעים לאזרחים לקבל את הקצבאות והזכויות מביטוח לאומי. מדובר בהצעה שהפועל היוצא שלה ישאיר את הכסף בקופת המדינה במקום להעבירו לאזרחים הזכאים לו.
הצעת החוק מנטרלת את התמריץ הכלכלי של חברות הסיוע ובכך מפחיתה למעשה את כמות התביעות שיוגשו ומפחיתה את סכומי הקצבאות שתתבע המדינה לשלם.
רואה החשבון שמונה על ידי הכנסת כדי לבחון את ההשפעות הכלכליות של ההצעה מצא שסכום הפיצוי הממוצע של אזרחים שקיבלו סיוע בתביעה שלהם, גבוה ב-25% מאלה שתבעו ללא סיוע. עבור החולה הבודד מדובר בסכום של כ-60 אלף ₪ עד לגיל הפרישה ועבור כלל החולים מסתכם הסכום בכ-50 מיליון ₪. המשמעות היא כמובן הפסד של מיליונים עבור האזרחים שלא יזכו לקבל את הפיצוי המגיע להם.

 לפי טיוטת הדו"ח שהגיש רואה החשבון, בכל המקרים בהם זכאי הלקוח לקצבת נכות כללית חלקית - עלות הטיפול בלקוח גבוהה מההכנסה הצפויה לחברת הסיוע. המשמעות היא שהזכאים לקצבה חלקית, שהם למעלה ממחצית מלקוחות חברת הסיוע לא יוכלו לקבל את שירותי החברה, וכך יפסידו קצבה ממוצעת של כ-1500 ₪. מחולים אלו תישלל הזכות לקבל את שירותי החברה גם אם ירצו בכך.
בשורה התחתונה, השירות עלול להתייקר למבוטחים במקרה שהצעת החוק תעבור, מאחר שמי שיצטרך חוות דעת רפואיות יאלץ לשלם עבורה בנפרד ומראש ולא רק במקרה של הצלחה בתביעה. למרות שרואה החשבון הדגיש בפני הוועדה את העיוות שנוצר, בה אזרחים ישלמו יותר ויקבלו פחות, היא לא נתנה את דעתה על כך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה